صفحه 84
مسئله 492- نماز خواندن بر ميّت مسلمان، گرچه
بچّه باشد واجب است، ولى بايد پدر و مادر آن بچّه يا يكى از آنان مسلمان باشد و شش
سال بچّه تمام شده باشد.
مسئله 493- نماز ميّت بايد بعد از غسل و حنوط
و كفنكردن او خوانده شود. و اگر پيش از اينها يا در بين اينها بخوانند، گرچه از
روى فراموشى يا ندانستن مسئله باشد، كافى نيست.
مسئله 494- كسى كه مىخواهد نماز ميّت
بخواند، لازم نيست با وضو يا غسل يا تيمّم باشد و بدن و لباسش پاك باشد، و اگر
لباس او غصبى هم باشد، اشكال ندارد، گرچه مستحب است كه تمام چيزهايى را كه در
نمازهاى ديگر لازم است رعايت كند.
مسئله 495- كسى كه به ميّت نماز مىخواند
بايد رو به قبله باشد، و نيز واجب است ميّت را مقابل او به پشت بخوابانند، به طورى
كه سر او به طرف راست نمازگزار و پاى او به طرف چپ نمازگزار باشد.
مسئله 496- مكان نمازگزار نبايد از جاى ميّت
پستتر يا بلندتر باشد، ولى پستى و بلندى مختصر، اشكال ندارد.
مسئله 497- نمازگزار نبايد از ميّت دور باشد،
ولى اگر كسى بهواسطۀ صفهاى نماز جماعت از ميّت دور باشد، اشكال ندارد، گرچه
بخواهد فرادى نماز بخواند.
مسئله 498- نمازگزار بايد مقابل ميّت بايستد،
ولى اگر نماز به جماعت خوانده شود و صف جماعت از دو طرف ميّت بگذرد، نماز كسانى كه
مقابل ميّت نيستند اشكال ندارد.
مسئله 499- بين ميّت و نمازگزار، بايد پرده و
ديوار يا چيزى مانند اينها نباشد، ولى اگر ميّت در تابوت و مانند آن باشد اشكال
ندارد.
مسئله 500- در وقت خواندن نماز، بايد عورت ميّت پوشيده باشد
و اگر كفنكردن او ممكن نيست، بايد عورتش را گرچه با تخته و آجر و مانند اينها
باشد بپوشانند.
مسئله 501- نماز ميّت را بايد ايستاده و با
قصد قربت بخواند و در موقع نيّت، ميّت را معيّن كند، مثلاً نيّت كند نماز مىخوانم
بر اين ميّت قربة الى اللَّه.
مسئله 502- اگر كسى نباشد كه بتواند نماز
ميّت را ايستاده بخواند، مىشود نشسته بر او نماز خواند.
مسئله 503- اگر ميّت وصيّت كرده باشد شخص
معيّنى بر او نماز بخواند، لازم نيست كه از ولىّ ميّت اجازه بگيرد.
صفحه 85
مسئله 504- بر چند ميّت مىشود يك نماز
خواند، گرچه بعضىمرد و بعضى زن باشند.
مسئله 505- مكروه است بر ميّت چند مرتبه نماز
بخوانند، ولى اگر ميّت اهل علم و تقوا باشد، مكروه نيست.
مسئله 506- اگر ميّت را عمداً يا از روى
فراموشى يا به جهت عذرى بدون نماز دفن كنند، يا بعد از دفن معلوم شود نمازى كه بر
او خوانده شده باطل بوده است، تا وقتى جسد او از هم نپاشيده، واجب است با شرطهايى
كه براى نماز ميّت گفته شد به قبرش نماز بخوانند.